Google Website Translator Gadget

28 augusztus 2011

Csillagfotózás

Ha meg akarod nézni nagyban is kattints a képre!
 A napokban sokat olvastam a csillagfotózásról, aztán gondoltam hogy gyakorlatban is kipróbálom a tanultakat. Azt írják a nagyok, hogy az ilyen típusú fotók akkor működnek igazán, ha van a képnek valami előtere is. Én egy bokrot választottam. Rájöttem, hogy mégse  volt a legjobb választás, mert a levelek bemozdultak a szél miatt. Egy LED lámpával világítottam meg, hogy látható legyen a bokor, talán ha egy külső vakuval (ami nekem nincs) lenne derítve az kimerevítené a fák leveleit.

Az érzékelő kimelegedését úgy kerültem el, ami a hosszú záridő használatakor jelentkezik a digitális gépeknél, hogy 60 másodperces expókat készítettem kb. 1 órán keresztül, állvánnyal és távkioldóval. Az állványt lábait nem húztam ki, mert így stabilabban áll elméletileg az gép. Az ISO-t letekertem a minimumra, azaz 100-ra. A fókuszt manuálisan beállítottam végtelenre, aztán leragasztottam egy darabka szigetelő szalaggal, hogy véletlenül se mozduljon el. 

A fehéregyensúlyt is manuálisan állítottam be hogy minden expónál ugyan az legyen. A gépem (Nikon D60) által előre választható fehéregyensúly lehetőségek közül választottam azt, amit árnyékos helyen kell használni (ezt nem tudom jobban megfogalmazni, angolul Shade), aminek kb. 8000 Kelvin a színhőmérséklete.

Szinte elfelejtettem a legfontosabbat, ki kell kapcsolni a gép automata zajszűrését, mert hanem a 1 perc után a masina még 1 percet dolgozik és közbe a Föld forog tovább.

Nagyjából egy óra kattogtatás után, a frissen elkészített 62 darab képemmel elindultam hazafele. 
A képeket a StarStax nevű okos kis program pár másodperc alatt egyesítette. (a program INNEN ingyenesen letölthető).

Az eredmény fent látható! Ennyi ügyeskedés után jobbra számítottam, valamiért nem lettek elég élesek a képek, lehetséges hogy az erős szél néha megmozdította az állvány is.
Az előző ilyen fotóm is jobb lett: http://attilakerestely.blogspot.com/2011/08/es-megis-mozog-fold.html
Majd a következő alkalommal jobb lesz...

16 megjegyzés:

  1. én ezekkel a bemozdulásokkal sokkal szebbnek tartom a fotódat, kissé festőinek találom amit jobban értékelek, mint ha ugyanolyan lenne mint A MÁSÉ

    VálaszTörlés
  2. Értékelem az ambíciódat, ez nagyon jó lett. Talán majd én is megpróbálom.

    VálaszTörlés
  3. megfeledkeztem, a Corso tulaja megköszönte-e hogy sikeresen diszitetted a kávézót? megnéztem és gratulálok

    VálaszTörlés
  4. Ebben a hónapban lesznek ott a fotók...aztán majd más díszíti...

    VálaszTörlés
  5. ha mindig minden elsore sikerulne, hol marad a kihivas? miert lenne erdekes a fotozas?

    VálaszTörlés
  6. Valoban bemozdult, de szerintem elsore irto jo lett. Nem a starstax kente el? Photoshoppal probaltad? Mivel exponaltal, nem mozdithattad el kozben? Amugy kulon erdekes, a kulonbozo csillagok szinhomerseklete. En is kiprobalnam, csak dog vagyok egyedul ejjel kimenni, mennyire tavol csinaltad a varostol?

    VálaszTörlés
  7. Szerintem a szél miatt mosódott el. Nem próbáltam photoshoppal.. de kipróbálom.
    Falun lakom, a legközelebbi város Székelyudvarhely 20 km. Nincs gond a fényszennyezéssel.
    Amúgy ez a 2. ilyen próbálkozásom. az első még jobb lett mind ez, de akkor csak 7 fotót csináltam 1 óra alatt. Be is lilultak a kép sarkai, és sok volt úgy a hotpixel is.
    Itt a másik csillagos fotóm: http://attilakerestely.blogspot.com/2011/08/es-megis-mozog-fold.html

    VálaszTörlés
  8. Meg egy, nem lehet, hogy a fokusszal volt a baj megis, inkabb arra tippelnek? Az egyes kepek elesek? Es mi tortent ugy ketharmadnal, ahol egy fenyesebb pont latszik? Rendesen kedvet kaptam... Exponkent mennyit hagytad hulni a joszagot?

    VálaszTörlés
  9. Lehet az is hogy elmozdult a fókusz gyűrű... pedig napközbe már kipróbáltam végtelenre állítani a fókuszt.
    Nem lehet pihentetni a masinát, mert pár másodperc kiesés is meglátszik a képeken.

    VálaszTörlés
  10. Az a kep valoban elesebb. Probald lezerrel az élességet, vagy valakit elzavarsz ugy ketszaz meterre egy fejlampaval. Erdekel az a csillagos konyv, hogyha PDF, cserebe tudok adni night-photographyt.

    VálaszTörlés
  11. Nem könyv és még nem is PDF, mindenhonnan olvastam a neten, angolul magyarul.
    Linket tudok adni:
    Magyar:
    http://blenditak.blogspot.com/2011/06/csillagfotozas.html
    http://fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=30
    http://indafoto.blog.hu/2011/06/10/csillagfotozas
    Angol, és program is:
    http://www.startrails.de/html/software.html

    Ha már megemlítetted akkor érdekelne az a pdf :P
    Köszönöm előre is...

    VálaszTörlés
  12. Ez nem fotozas de csillagaszat, ismered e? http://www.stellarium.org/ Jo ki planetarium program, ha nem vagy hozzaszokva az ilyesmihez, leesik az allad tole. Lokj egy mailt az acsiki@gmail.com cimre s kuldom a cuccot.

    VálaszTörlés
  13. Szia Attila!
    Én még ilyen csillaghúzósat se csináltam, úgyhogy kritizálni se lehet a képedet :) Azért én is megpróbálom majd, de én azt hallottam, hogy jobb télen csinálni, mert nem melegszik túl annyira az érzékelő.
    Remélem csinálsz még ilyen fotókat és megosztod a tapasztalataidat.

    VálaszTörlés
  14. Ez igaz. De télen nekem is hidegebb van és az aksi is jobban merül.

    VálaszTörlés
  15. Nagyon jó próbálkozás! Csak folytasd a kísérletezést! Nekem a tavaly volt egy próbálkozásom, de az idén is meg fogom próbálni. Ha gondolod, az ősz folyamán szívesen látlak Csíkszenttamáson és együtt is megpróbálhatjuk.

    VálaszTörlés
  16. a képek és a kommentek után jutott eszembe egy régi fotó, amit még flickr-en találtam és nagyon tetszett.
    itt a linkje:
    http://www.flickr.com/photos/mediotuerto/4260281801/in/faves-benibarca/

    VálaszTörlés